درج و تبادل لینک و بهره گیری از استانداردهای Google Analytic

یکی از مسائل معمول در بین مدیران وب‌سایت‌های سراسر جهان، تبادل لینک است. گاهی اوقات دیده میشه که بعضی، برای بدست آوردن آمار کلی از لینکی که در سایتشان قرار داده اند، آن را به عنوان یک بنر تبلیغاتی ثبت کرده و از لینک هایی نظیر mywebsite.com/ad/redirect-to/website543.html استفاده میکنند که این موضوع به طور کلی اشتباه است. چرا که هدف اصلی از تبادل لینک، در نگاه اول افزایش بازدید کننده و از نگاهی دیگر، افزایش Page Rank در گوگل است. گوگل اینگونه لینک ها را به نحوی لینک داخلی میداند و هیچ ارزش و اعتباری ندارد.

بدون لینک های خارجی (سایت هایی غیر از سایت شما) سایت شما، شبیه به یک کاتالوگ ایزوله است که تک و تنها مانده و هیچ ارتباطی با دیگران ندارد. همین لینک ها هستند که دنیای وب را جذاب کرده اند و امکان وب گردی را برای ما فراهم آورده اند. پس بهتر است ما هم تجربه کاربرانمان را با لینک های مناسب و درست، در مرور وب جذابتر کنیم.

تبادل لینک باید بر اساس اصول باشد. یعنی شما به سایتی که مشابه شماست لینک می دهید و این موضوع مزیت هایی را برای شما و کاربرانتان ایجاد میکند.

تبادل لینک و مزیت های اولیه آن

  • اخلاق! اولین مزیتی که دربر دارد، بحث اخلاق است که نشان میدهد، شما برای منابعی که از آنها بهره میبرید، ارزش قائلید و از بیان آنها نمیترسید.
  • شما به کاربرانتان اطلاعات بیشتری ارائه میکنید.
  • نشان میدهید که مطلبی که نوشته اید، بر اساس تحقیق و مطالعه بوده است که این خود اعتبار بیشتری را در نگاه کاربران برای شما ایجاد میکند.
  • با دیگر سایتها ارتباط درستی برقرار میکنید و همین موضوع به توسعه کاربران شما کمک بسزائی میکند.

 

تبادل لینک استاندارد

متأسفانه امروزه در ایران، تبادل لینک به یک امر تجاری تبدیل شده و بسیاری از سایت ها، بدون توجه به کاهش اعتبار سایتشان، به این فعالیت مشغولند. اما راه درست، ارائه لینک سایت هایی که واقعا ارتباط درستی به سایت شما دارند، است. ارائه چند ده یا حتی بیش از صد لینک در یک صفحه، قطعا کاربر را دچار سردرگمی میکند. با همه این مسائل، اگر مایلید لینکی تجاری را در سایتتان قرار دهید، بهتر است برای جلوگیری از آثاری که بر Page Rank شما میگذارد، بهتر است از rel=”nofollow” استفاده کنید. ناگفته نماند که من هم به عنوان یک کاربر، بسیار استقبال میکنم از صداقت نویسنده ی متنی که میخوانم. اگر لینک هایی که در لابلای متن قرار داده شده است، جنبه ی اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات داشته باشد، بسیار خوشحال خواهم شد. اما اگر حس کنم جنبه ی تجاری داشته، قطعا با نارضایتی من روبرو خواهد شد و از اعتبار نویسنده و سایتش کاسته خواهد شد.

گاهی اوقات نویسنده همه چیز را رعایت میکند، ولی کاربرانی که نظراتشان را ارائه میکنند، لینک سایت هایشان را هم در متن نظر قرار میدهند. پس باز هم بهتر است برای جلوگیری از آثار مخرب این موضوع، از rel=”nofollow” استفاده کنید.

پس بهتر است به درستی لینک ها را انتخاب کرده و حتما برای هر لینک، title و alt را کاملا واضح بنویسیم.

اندازه گیری بازخوردها

امروزه بیش از ده میلیون وب سایت از گوگل آنالاتیکز استفاده میکنند. بر همین اساس احتمال اینکه سایر سایت هایی که شما قرار است به آنها لینک دهید، افزایش میابد. یکی از ویژگی هایی که این آنالیزور قدرتمند به شما ارائه میکند، ثبت آمار لینک های خروجی از سایت شماست. پس تنها با استفاده از این سیستم آنالیز وب، بدون نیاز به تغییری در آدرس اصلی لینک ها، میتوانید آمار دقیقی از تعداد کلیک هایشان را داشته باشید.

گذشته از این، این امکان وجود دارد تا شما میزان بازخورد و کلیک هایی که لینک یک سایت، در سایت شما داشته است را به مدیرش ارائه کنید. این موضوع بسیار ساده است و تنها کافیست چند مورد را به لینک های خروجی سایتتان اضافه کنید. در این صورت مدیر آن سایت، اگر از سیستم آنالیز گوگل استفاده میکند، بدون نیاز به ارائه اطلاعات از جانب شما، میتواند مشاهده کند که کدام لینک در سایت شما، چه میزان بازخوردی را برایش بوجود آورده است. اطلاعاتی همچون عمق بازدید کاربری که از سوی سایت شما فرستاده شده است. اینکه این کاربر چه صفحات دیگری را از سایتش بازدید کرده است. یا چند دقیقه و ثانیه در سایتش وقت گذرانده است. یا حتی جالبتر از آن اینکه آیا همین کاربر، باز هم به سایتش سر زده است؟ و بسیاری اطلاعات ارزنده ی دیگر…

این موضوع نه تنها برای دیگر سایت ها مناسب و کاربردیست، بلکه زمانی که مایلید در سایت دیگری تبلیغات داشته باشید، حتما از این امکان استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید از این سرویس به طور کامل استفاده کنید، ابتدا باید موارد زیر را به وضوح بدانید:

Campaign Source

(utm_source)

با استفاده از این شناسه، شما کمپین اصلی را تعریف میکنید. نام کمپین را طوری انتخاب کنید که کاملا روشن باشد. مثال: activemind یا wereview-campaign و از استفاده از اسامی نادرست بپرهیزید: ysh53245 یا jqld3j0192 یا tablighat

منبع کمپین باید کاملا روشن و واضح باشد. طوری که با دیدن آن بتوان متوجه بشویم که از چه منبعی کاربران وارد شده اند.

 

Campaign Medium

(utm_medium)

مدیوم تعیین کننده منبعی دقیقتر است. به عنوان مثال کمپین اصلی شما تبلیغات در سایت ذهن فعال بوده است. اما این تبلیغات میتوانند در موقعیت ها و مدل های مختلفی اتفاق بیافتد. به عنوان مثال برای لینک هایی که در ایمیل های ارسالی درج شده اند، باید مدیوم را email رو برای بنرها banner-right بگذاریم. اینها همه مثال هستند. این موضوعات به شما و دیگران کمک میکند برداشت درستی از تبلیغات داشته باشید. باز هم تأکید میکنم از نام های غیرواضح خودداری کنید.

 

Campaign Term

(utm_term)

ترم، یک معیار یا مختصات دهنده بسیار دقیق است. برای روشن شدن این موضوع یک مثال میزنم: goldpack-offer

اگر به روندی که تا اینجا طی شد دقت کنید، به راحتی میتوان تشخیص داد کاربری که وارد سایت شده است، از کدام کمپین وارد شده است؟ activemind کدام نوع  لینک؟ banner-right  کدام بنر؟ goldpack-offer

 

Campaign Content

(utm_content)

این بخش معمولا برای تست های اصطلاحاً A/B استفاده میشود. به عنوان مثال شما دو لینک با متن یکسان در سایتی درج کرده اید و میخواهید میزان تأثیر و جذب مخاطبش را اندازه گیری کنید. در یک مثال روشن، میتوان همان بنر goldpack-offer را در دو اندازه و دو شکل قرار داد و utm_content های آنها را top-larg-banner و right-small-banner قرار دهید. هر دو بنر محتوای یکسانی دارند و به یک آدرس هدایت شده اند، منتها تفاوت اصلی در موقعیت های آنهاست.

 

Campaign Name

(utm_campaign)

این قسمت هم برای تحلیل ها و بررسی های کلی است. به عنوان مثال spring-sells بیانگر فروش بهاره ی شماست.

 

در نهایت لینکی شبیه به این را میتوانید بسازید:

http://www.activemind.ir/?utm_source=wereview&utm_medium=interview&utm_term=iran-webmasters&utm_content=imagelink&utm_campaign=news-covers

برای ساخت لینک دلخواهتان میتوانید از این ابزار هم استفاده کنید URL Builder

نظرات و بازخورد های شما ، بهترین عامل توسعه محتوا در سایت ذهن فعال است. امیدوارم اطلاعات مناسبی بدست آورده باشید. پس تجربیات ارزشمند خودتان را در اینجا در مطرح کنید.

تمرکز موضوع: , نوشته شده در: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲

درباره محمد رشیدی

من یک کارآفرین خلاق و جوان هستم. تحصیلات، تخصص و فعالیتم در حوزه وب و تجارت الکترونیک است. عاشقانه و با تمام وجود در این زمنیه تلاش و فعالیت میکنم. تفکری بلندمدت دارم. به کیفیت به شدت اهمیت میدهم. به عنوان یک مخاطب به موسیقی هم خیلی علاقه دارم. در ابعاد مختلف وب، برنامه نویسی حرفه‌ای میکنم و در سالهای اخیر، بخش بسیار زیادی از مطالعاتم در زمینه کسب و کار، داده کاوی، وب اپلیکیشن، طراحی رابط کاربری، کاربردپذیری و تجربه کاربر قرار گرفته است.
نظرات و دیدگاهها (0)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>